دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه آزاد استان تهران در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد:

تبیین تخصصی مفاهیم، جایگاه و جهت‌گیری دانشگاه  در دیدار استادان با رهبری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران درباره دیدار شب گذشته استادان با رهبر معظم انقلاب گفت: روز گذشته به صورت تخصصی مفاهیم، جایگاه و جهت‌گیری دانشگاه را تبیین کردند که فرصت مغتنمی برای جامعه دانشگاهی بود.
کد خبر : 286170

دکتر محمد مهدی طهرانچی در گفت‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره دیدار استادان با مقام معظم رهبری که روز گذشته (یکشنبه 20 خرداد) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری با اشاره به مباحث مطروحه استادان در این دیدار، سطح توجه‌شان را نسبت مسائل و مشکلات کشور بیشتر و پررنگ‌تر از گذشته ارزیابی کردند.


وی افزود: رهبر روز گذشته به صورت تخصصی مفاهیم، جایگاه و جهت‌گیری دانشگاه را تبیین کردند. این فرصت مغتنمی برای جامعه دانشگاهی بود که توانستند از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران درباره استفاده از نظر استادان در مسائل کشور که مورد تاکید رهبر انقلاب در این دیدار شب گذشته قرار گرفت، گفت: دو نکته وجود دارد یک، استادانی که به صورت مشاور در کنار برخی مسئولین هستند که این مساله در کشور وجود دارد، اما متاسفانه سازمان دانشگاه، در خدمت سازمان‌ها و نهادها نیست.


طهرانچی تصریح کرد: ارتباط سیستماتیک بین سازمان دانشگاه و سازمان و نهادها اعم از قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه، وجود ندارد. به عنوان مثال مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت فردی، از استادان کمک می‌گیرد ولی هیچ ارتباط سیستماتیک بین اینها وجود ندارد که وقتی لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌شود، کار عمیق علمی از طرف دانشگاهیان بر آن انجام شود و نظریه فرد نباشد.


وی ادامه داد: وقتی نگاه فرد مطرح باشد، سلایق فردی و نگاه مکتب فردی هم مطرح خواهد شد ولی وقتی سازمان دانشگاه به عنوان پشتوانه دولت مجلس و قوه قضائیه داشته باشیم، وضعیت تغییر خواهد کرد. متاسفانه از بنیان نهادن دانشگاه در کشور، این ارتباط به صورت سازمانی وجود نداشت؛ دانشگاه به صورت معلق بود و دولت نیز کار خود را انجام می‌داد.


عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی(ره) با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به مسئله آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها، درباره اقداماتی که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته است، عنوان کرد: قطعا اقداماتی که تاکنون صورت گرفته کافی نبوده است. اگر کافی بود مشکلات و مسائل حل می‌شد. آسیب اجتماعی یک جریان مداوم است و این جریان مداوم باید وجود داشته باشد. اجتماع اساسا هم سلامت دارد هم بیماری و آسیب‌های اجتماعی بخش بیماری اجتماع است، که باید نسبت به درمان آن اقدام کنیم.


عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه رکود اقتصادی، بیکاری و سایر مشکلات یکسری عوامل محرکه‌‌ای هستند که به صورت تزایدی بیماری را افزایش می‌دهد. لذا ابتدا باید جلوی منشا تولید بیماری را گرفت و سپس نسبت به بهداشت آن اقداماتی انجام داد؛ اینها بحث‌های جزئی است که باید روی آنها فکر شود.


طهرانچی با اشاره به یکی دیگر از محورهای صحبت‌های رهبر انقلاب پیرامون درگیر شدن جامعه دانشگاهی با مسائل و چالش‌های کشور، اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی مدل سیستمی مشخص تحت عنوان برنامه‌های علمی برای این امر برنامه ریزی شده است. که چگونه سازمان دانشگاه به کمک مسائل کشور بشتابد.


وی اضافه کرد: کسانی که می‌گویند دانشگاه صرفا جای علم آموزی است نه دانشگاه را می‌شناسند، نه تاریخ دانشگاه در غرب را می‌دانند. دانشگاهی که اینها می‌گویند، دانشگاه کلاسیک مربوط به قرن 19 است، در حالی که از قرن 20 بیش از صد سال، دانشگاه در خدمت مستقیم مسائل اجتماعی و اقتصادی بوده است و آنهایی که تصورات قرن نوزدهی از دانشگاه دارند، باید کمی مطالعه کنند و تاریخ دانشگاه در غرب را یاد بگیرند تا حرف‌هایی که می‌گویند محکم‌تر باشد.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه، سازمان توسعه و پیشرفت، تعقل و خردورزی کشورها برای مسائل عینی جوامع است و آن هم باید تدبیر سازمانی داشته باشد که انشالله به زودی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پرده‌برداری خواهیم کرد.


طهرانچی در پاسخ به این سوال که تفاوت دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری در مقایسه دیدار با اساتید را در چه می‌داند، بیان کرد: اصلی‌ترین تفاوتی که بین تشکل‌های دانشجویی و اساتید وجود دارد آرمانگرایی و واقعیت‌‌نگری است، دانشجویان بیشتر با نگاهی آرمانگرایانه مسائل را تبیین و استادان به سمت واقعیت‌نگری حرکت می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته